آغاز نخستین پروژه لولههای كامپوزیتی فشارقوی GRE-HP در مناطق نفتخیز جنوب
به گزارش بازتاب خوزستان از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، مدير مهندسي و ساختمان اين شرکت در حاشيه شانزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان با اشاره به ماهیت خورنده پساب واحدهای نمکزدایی و چالشهای ناشی از خوردگی خطوط لوله فلزی موجود گفت: پروژه استفاده از لولههای کامپوزیتی فشارقوی GRE-HP بهعنوان راهکاری نوین و بومیسازیشده در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در دستور کار قرار گرفت.
افشين آريا با تشريح ابعاد فني پروژه و اشاره به خاصيت پساب واحدهای نمکزدایی به دلیل غلظت بالای نمکهای محلول، مواد آلی فرار و غیرفرار و سایر آلایندههای زیستمحیطی، در تماس با تجهیزات فولاد کربنی موجب خوردگی شدید و کاهش عمر تجهیزات افزود: در همین راستا، جایگزینی خطوط فلزی با لولههای کامپوزیتی GRE-HP که از ترکیب رزین اپوکسی و الیاف شیشه ساخته میشوند، بهعنوان گزینهای مقاوم، سبک و با دوام بالا انتخاب شده است.
وی یادآور شد که لولههای GRE-HP از مزایایی همچون مقاومت عالی در برابر خوردگی، قابلیت تحمل فشار عملیاتی تا 3500 PSI، وزن کمتر و سطح داخلی صافتر نسبت به لولههای فلزی پوششدار (FBE)، استحکام مکانیکی بالا و مصرف انرژی کمتر در فرآیند تولید برخوردارند.
به گفته آریا اجرای این پروژه در واحدهای نمکزدایی اهواز ۲، مارون ۱، ۳، ۴ و ۶ تعریف شده و تاکنون 60 هزار و 799 متر خط لوله روزمینی برای انتقال پساب به چاههای دفعی در نظر گرفته شده است. همچنین امکان توسعه پروژه تا سقف 100 هزار متر بر اساس مجوزهای صادره وجود دارد.
شايان ذکر است این پروژه از ابتدای اردیبهشتماه 1404 آغاز شده، مدت پیمان آن 12 ماه بوده و با اعتبار 10 هزار و 500 میلیارد ریال در منطقه مارون در حال اجراست. اجرای موفق این طرح، گامی مهم در مسیر بومیسازی فناوریهای نوین، افزایش ایمنی زیستمحیطی و ارتقای پایداری بهرهبرداری از تأسیسات نفتی مناطق نفتخیز جنوب محسوب میشود.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید