یکشنبه,۷ , تیر ,۱۴۰۵
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

مصوبه ویرانگری که بیش از هشت سال جنگ تحمیلی به مسجدسلیمان لطمه زد

طبق مصوبه کارگروه توسعه ریاست جمهوری دولت هاشمی در ابتدای دهه ۷۰ به بهانه نشت نفت و گاز در(( برخی )) مناطق شهرمسجدسلیمان((هرگونه سرمایه گذاری و ساخت و ساز در کل مسجدسلیمان ممنوع)) و به این نتیجه رسیدند که شهر می بایست جابه جا شود.!!
1402-09-04
چاپ خبر

هیچ منطق عقلانی پشت این مصوبه نبود؛ تبعات اجتماعی ؛فرهنگی ؛ اقتصادی و اجتماعی این مصوبه ارزیابی نشد .چرا که چگونه امکان جابه جایی یک شهر بزرگ وجود داشته؟ با کدام اعتبار دهها هزار میلیاردی؟ در کدام اراضی دهها هزار هکتاری ؟ آیا حتی در عالم خیال وتوهم مسببان این مصوبه امکان چنین اقدامی وجود داشت ؟جواب. قطعا منفی بود . با ابلاغ این مصوبه بیش از هشت سال دوران جنگ تحمیلی و بمباران مداوم مسجدسلیمان مظلوم به این شهر توسط وزارت نفت و وزارت مسکن خسارت زده شد و همچنان بر اجرای این مصوبه به عناوین مختلف اصرار می گردد. این مصوبه به معنای واقعی مسجدسلیمان را به خاک سیاه نشاند :
۱-با ممنوعیت هرگونه ساخت وساز تجاری مسکونی اداری در دهه هفتاد آسیب جدی بر روند توسعه این شهروارد شد. و شهر ازتوسعه بازماند.
۲- مختل شدن زندگی عادی شهروندان و بروز خسارات سنگین به املاک تجاری ؛ مسکونی مردم با جلوگیری از صدور پروانه ساخت و ساخت وسازعادی و….
۳_از بین رفتن امکان سرمایه گذاری در مسجدسلیمان و خرید ملک بعلت ناامید کردن شهروندان ازآینده این شهر وانتقال گسترده سرمایه از مسجدسلیمان برای خرید مسکن یه اهواز ؛اصفهان و….
۴-افزایش چشمگیر مهاجرت شهروندان از مسجدسلیمان بعلت ناامید کردن مردم از آینده این شهر
۴_خودداری بانک ها از پرداخت هرگونه تسهیلات به بهانه جایه جایی شهر
۵-منع ادارات وسازمان های دولتی از سرمایه گذاری برای احداث ونوسازی اماکن متبوع
این نتیجه یک مصوبه غیرمنطقی و نامعقول وزارت نفت و وزارت مسکن و کارگروه توسعه ریاست جمهوری وقت بود .که این شهر را قفل ودر مسیر نابودی قرار دادند.
با پیگیری های فراوان نماینده وقت دکتر امیدوار رضایی و تاکید بر تبعات مخرب این مصوبه ویرانگر مسجدسلیمان و اعتراضات مردم طرح ممنوعیت ساخت وساز در کل مسجدسلیمان و جابه جایی شهر بعلت ناتوانی مجریان از جابه جایی شهر منتفی شد اما نهایتا دومین اقدام غیر کارشناسی باز هم آسیب جدی حیاتی بر پیکره توسعه مسجدسلیمان وارد کرد و در اقدام عجیب و غیر کارشناسی البته بدون ارزیایی تبعات مصوبه قبلی که ظلم بزرگی در حق مسجدسلیمان بود با ((تقلیل طرح ممنوعیت ساخت و ساز ))از کل شهر به چند محله بزرگ وقدیمی اقدام شد .چرا که بعد از مشخص شدن زوایای مختلف و مخرب طرح مذکور و مشاهده عدم امکان جابه جایی یک شهر قدیمی با بیش از ۱۵۰هزار سکنه ؛ طرح ممنوعیت ساخت و ساز به محلات هفتگانه نمره هشت ؛نمره یک ؛ چاه نفتی ؛ افرمبی ؛ نفتون وسی برنج به مساحت ۳۰۰هکتار و دربرگیرنده پنجهزار خانوار متمرکز شد . بازهم یک مصوبه غیر منطقی ! دردسرهای فراوان ایجاد و روند عادی زندگی در این محلات با از پنج هزار خانوار را مختل کردبراساس این طرح جدید اماکن هزاران شهروند در سمت راست خیابان اصلی شهر از محله نمره هشت تامحله سی برنج در منطقه آلوده به نشت نفت و گاز قرار دارند! و اجازه ساخت وساز ندارند و هرگونه سرمایه گذاری دراین محلات ممنوع و و سمت چپ همین خیابان فاقد آلودگی و اجازه ساخت وساز دارند !! کدام عقل سلیم می پذیرد منطق کارشناسی پشت این مصوبه باشد؟
چند ایراد اساسی این مصوبه دارد:
اول : با چه مکانیزمی کارشناسان وزارت نفت ومسکن به این نتیجه رسیدند سمت راست اتوبان اصلی شهر از هنرستان شریف واقعی تا سی برنج به مساحت سیصد هکتار آلوده به نشت نفت وگاز است؟ و بنابراین سه هزار خانوار این مناطق اجازه ساخت وساز ندارند وپروانه ساخت صادر نمی شود سرمایه گذاری ادارات خدماتی دراین محلات ممنوع و ارزش سه هزار واحدمسکونی نابود شده است !! و اما سمت چپ همین بلوار فاقد مشکل نشت نفت وگاز است ؟کدام کارشناس عافل وکاربلدی این نظریه برره ای غیرکارشناسی را که سالهاست مسجدسلیمان را فلج کرده می پذیرد؟
دوم: براساس این مصوبه منازل موجود در محدوده این طرح باید خریداری و جابه جا شوند در حالی که بودجه و ردیف اعتباری وجود ندارد!
سوم:برای جابه جایی سه هزار خانوار نیاز به صدها هکتار زمین است که درمسجدسلیمان بعلت موقعیت خاص جغرافیایی کوهستانی وجود ندارد.
چهارم : اجازه ساخت وساز و صدور پروانه ساخت به این سه هزار خانوار داده نمی شود یعنی نه پول برای خرید منازل است نه جایی برای جابه حایی مردم این محلات را ظلم قانونی وزارت نفت روا کرده است.

Aghai:
پنجم : متولی این پروژه ویرانگر مشخص نیست و هیچ دستگا ه دولتی عواقب آن. ا نمی پذیرد و متولی نیست چرا براجرای طرحی دستگاههای دولتی تاکید پترند که هیچگونه پشتوانه علمی؛ مالی ندارد؟
ششم: شهرداری دراین مناطق اجازه صدور پروانه ساخت ندارد واز درآمدهای پیش بینی شده صدور پروانه ساخت و…محروم شده است.
هفتم: سه هزار خانوار این محلات محبور به ساخت وساز غیرقانونی بدون نظارت قانونی و فنی خطر آفرین هستند
هفتم : متضرر اصلی این طرح غیرکارشناسی هزاران خانوار محروم این محلات هستند که با این مصوبه غیرکارشناسی (خفت گیر)شده اند و زندگیشان از ریل عادی خارج شده است.
هشتم:بخش عمده آلودگی هوای مسجدسلیمان به گاز از سیستم لوله کشی گاز ترش غیراستاندار بوده که نشت فراوانی داشته و این خطوط سالهاست با گاز کشی استاندارد جمع آوری گردیده وهمچنین باانتقال تاسیسات نفتی به خارج ازشهر آلودگی های گازی به حداقل رسیده است .
یک سوال از استاندار خوزستان :
با این اوصاف و خسارت های دو دهه این طرح ویرانگر به پیکره توسعه مسجدسلیمان چرا کارشناسان شما برادامه این طرح تاکید دارند.؟
نهایتا این طرح باید فقط به چاههای نفتی متروکه پلمپ شده آنهم نه هرچاهی بلکه(( فقط چاههای متروکه متصل به مخزن نفت)) به اندازه محدوده یک نیاز عملیاتی احتمالی در صورت تامین اعتبار خرید منازل اطراف چاه نفتی پلمپ شده زنده محدود گردد.
انتظار از لستاندار خوزستان ومناطق نفتخیز جنوب است ببا تسریع در لغو این مصوبه مخرب امکان توسعه قانونمند و ساخت وساز در این محلات را فراهم کنند و به دودهه رنج مردم این شهر پایان دهند.

 

محمدرضا مکوندی

من رو دنبال کنید نویسنده:

خبرنگار: سپیده حاتمی

سایر اخبار

خبر قبلی

یادواره شهدای آبروی کوچه، افتخار محله با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاجتی امام جمعه موقت اهواز در صالح شهر گتوند برگزار شد.

خبر بعدی

آغاز ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۳ از فردا

خبر بعدی
1402-09-04

آغاز ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۳ از فردا

خبر قبلی
1402-09-03

یادواره شهدای آبروی کوچه، افتخار محله با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاجتی امام جمعه موقت اهواز در صالح شهر گتوند برگزار شد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

فیبر نوری؛ فرصتی که نباید در پیچ‌ و خم هماهنگی‌ ها و مجوزها، کند و یا متوقف شود

خبر هست، دستمزد نیست؛ چرا خبرنگاران هنوز رایگان کار می‌کنند؟

کارون، فراموش‌شده در قلب اهواز  نویسنده: سید آرمان شیرمردی  

درآمدی بر جایگاه سقاخانه در روایت تاریخ هنر معاصر ایران

دکتر فرشید خدادادیان ؛ مرمت و احیای نمادین پل سی میلی میسر است

آخرین اخبار

  • پوستر/ یک کولر کمتر؛ قرار همدلی
  • هفته ملی صرفه جویی در مصرف برق/همدلی برای روشنایی ایران/توصیه های ایمنی برق ویژه ایام محرم
  • فیبر نوری؛ فرصتی که نباید در پیچ‌ و خم هماهنگی‌ ها و مجوزها، کند و یا متوقف شود
  • چند نکته برای صرفه جویی در مصرف برق
  • تجلیل از رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی اهواز
  • هفته ملی صرفه جویی در مصرف برق/ همدلی برای روشنایی ایران
  • هفته صرفه جویی فرصتی برای همدلی بیشتر/ در مصرف برق صرفه جویی کنیم
  • مقابله با انشعابات غیرمجاز از مهمترین محورهای مدیریت مصرف است
  • شناسایی مسیرهای جدید تأمین مالی در سال جاری
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت: فولاد اکسین با برنامه‌ ای مدون اهداف سال ۱۴۰۵ را دنبال می‌کند
  • ثبت یک موفقیت راهبردی در نفت و گاز مارون
  • اجرای ۳۱ طرح برای آماده‌سازی زیرساخت‌های اربعین در مرزهای خوزستان
  • حواله دلار سه هزار تومان ارزان شد
  • چرا «حجامت» و «تتو» اهدای خون را محدود می‌کنند؟
  • دادستان مرکز خوزستان: هرگونه حمل و معامله دام زنده خارج از ضوابط قانونی قاچاق است
  • خبر هست، دستمزد نیست؛ چرا خبرنگاران هنوز رایگان کار می‌کنند؟
  • از هرمز تا دارایی‌های بلوکه‌شده و لبنان؛ چگونه ایران واشنگتن را به عقب‌نشینی واداشت؟
  • بهترین و ضعیف‌ترین بازیکنان ایران مقابل نیوزیلند
  • کشف و ضبط ۷۰۰ بسته چای تقلبی در اهواز
  • پیگیری اجرای کامل افزایش حقوق ۲۱ تا ۴۳ درصدی حقوق/ انتقاد از تعطیلی طولانی صحن علنی مجلس
  • تاکید مدیرعامل برق اهواز بر ضرورت صرفه‌جویی حداکثری در مصرف انرژی
  • واکنش قیمت نفت به تفاهم‌نامه ایران و آمریکا
  • دیدار دستیار وزیرنفت با كاركنان فرزند شهید و ایثارگر نفت و گاز مارون
  • کشف انباری با کالاهای تاریخ گذشته
  • رئیس کمیسیون انرژی: با همراهی مردم در تابستان خاموشی نخواهیم داشت
  • تغییر زمان امتحانات دانشگاه‌ها در ایام تشییع رهبر شهید
  • آغاز ثبت‌نام بیست‌وسومین المپیاد ملی مهارت؛ فرصتی طلایی برای درخشش جوانان خوزستان
  • بهرمندی 28310 نفر از تسهیلات بانک کشاورزی خوزستان
  • تغییرات مکرر در مصوبات کنکور به صلاح داوطلبان نیست
  • ۳ ماه محرومیت درمانی برای ۲۰۰ هزار نفر | تنها بیمارستان جنگ‌زده اندیمشک همچنان در انتظار بازسازی
  • محور برنامه‌های هفته صرفه‌جویی در مصرف آب
  • اجرای ۲ طرح آبرسانی در شهرستان صیدون با هدف تامین آب شرب پایدار
  • استقرار وب‌سرویس یکپارچه‌سازی سامانه مشترکین با GIS در شرکت آب و فاضلاب اهواز
  • حملات غیرقانونی آمریکا در ساعت‌های اخیر، آتش‌بس را بی معنا کرده است
  • ترتیبات امنیتی در منطقه غرب آسیا، دیگر به قبل برنمی‌گردد
  • خوزستان خاکی می‌شود
  • تقدیر آبفا کشور از مدیر روابط عمومی آبفا خوزستان در مدیریت هوشمندانه اطلاع رسانی در جنگ 40 روزه
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو

کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری ” بازتاب خوزستان” می‌باشد. طراحی سایت : فینتورا

Copyright © ۲۰۲۱ Baztabkhuzestan.ir Agancy, All rights reserved