پنجشنبه,۴ , تیر ,۱۴۰۵
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

وضعیت نامناسب شاخص‌های بهداشت آب در روستاهای اهواز

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به وضعیت نامناسب شاخص‌های بهداشت آب در روستاهای اهواز، گفت: وضعیت مطلوبیت میکروبی آب در روستاهای غرب اهواز ۶۳ درصد، مطلوبیت کلر باقیمانده ۷۵ درصد و مطلوبیت کدورت ۴ درصد است که این وضعیت نگران کننده است.
1402-07-11
چاپ خبر

به گزارش بازتاب خوزستان به نقل از ایسنا در گفتگو با شایسته شمی‌پور در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی اهواز ، با اشاره به آغاز فصل پاییز و قرار گرفتن در پیک شیوع بیماری وبا اظهار کرد: وبا از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود و دو پیک بهاره و پاییزه دارد. بارها این بیماری در تجمعات و مدارس گزارش شده است.

 

وی افزود: وبا منجر به بروز اسهال شدید می‌شود و مرگ سالمندان و اطفال در پی ابتلا به این بیماری را هم داشته‌ایم بنابراین این مساله بسیار مهم است.

 

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به مدت زمان زنده ماندن میکروب وبا گفت: این میکروب در مخزن آب به مدت دو هفته و در مدفوع بیماران دو تا هشت روز زنده می‌ماند.

 

شمی‌پور با بیان اینکه لایروبی و آهک‌پاشی برای پیشگیری از ابتلا به وبا بسیار مهم است، افزود: در منطقه یک در شرق اهواز، ۸۲.۷۵ درصد لایروبی و ۶۸.۹۶ درصد آهک‌پاشی انجام شده است یعنی در این منطقه ۱۸ درصد لایروبی و ۳۲ درصد آهک‌پاشی انجام نشده است.

 

وی عنوان کرد: در منطقه سه نیز میزان لایروبی ۴۴ درصد و میزان آهک‌پاشی ۴۴ درصد، در منطقه هفت میزان لایروبی ۳۷.۵ درصد و آهک‌پاشی ۳۱.۲۵ درصد و در منطقه هشت میزان لایروبی و آهک‌پاشی صددرصد بوده است.

 

دبیر شورای سلامت اهواز با ابراز نارضایتی از وضعیت لایروبی و آهک‌پاشی در برخی مناطق شهر اهواز، گفت: در غرب اهواز میزان لایروبی در منطقه چهار صددرصد و آهک‌پاشی ۸۰ درصد، در منطقه پنج میزان لایروبی و آهک‌پاشی ۳۰ درصد و در منطقه شش میزان لایروبی صددرصد و آهک‌پاشی ۷۵ درصد بوده است.

 

شمی‌پور بیان کرد: با توجه به اینکه جوی‌های روباز منطقه شش شهر اهواز خروجی ندارند، اگر صبح امروز کار شود فردا مانند این است که هیچ کاری انجام نشده است. وضعیت بسیار بد است و باید فکری به حال خروجی جوی‌ها کرد.

 

تاثیر کدورت بالای آب در نمونه‌گیری میکروبی

 

دبیر شورای سلامت اهواز با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون مورد قطعی ابتلا به التور (وبا) نداشته‌ایم، گفت: میزان مطلوبیت میکروبی در شبکه توزیع آب شهری غرب اهواز ۹۷ درصد، میزان مطلوبیت کلر باقیمانده ۹۰ درصد و مطلوبیت کدورت ۱۷ درصد بوده است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که نمونه میکروبی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، کدورت بالای آب است زیرا گل و لای، میکروب را در آغوش می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد کلر یا میکروب خود را نشان دهد.

 

وی تصریح کرد: در بازدیدی که از یکی از تصفیه‌خانه‌های اهواز داشتیم هشت فیلتر شنی از مجموع ۲۴ فیلتر آن در مدار نبودند. دیگر فیلترهایی که در مدار بودند نیز ارتفاع شن مناسبی نداشتند. این در حالی است که اگر این فیلترهای شنی درست وارد مدار شوند تاثیر زیادی در بهبود کیفیت آب شرب اهواز دارند.

 

شمی‌پور عنوان کرد: میزان مطلوبیت کلر باقی مانده در شبکه آب شهری شرق اهواز نیز ۹۵.۷۸ درصد، میزان مطلوبیت کدورت ۶۵.۷۷ درصد و میزان مطلوبیت میکروبی ۹۶.۱۳ درصد بوده است بنابراین حدود سه تا چهار درصد مطلوبیت میکروبی نداشته‌ایم و در پی آن احتمالا عامل بیماری‌زایی بروز پیدا خواهد کرد و باید مداخلات لازم انجام شود.

 

وضعیت نامناسب شاخص‌های بهداشت آب در روستاهای اهواز

 

دبیر شورای سلامت اهواز با بیان اینکه وضعیت این شاخص‌ها در بخش روستاها مناسب نیست، تصریح کرد: وضعیت مطلوبیت میکروبی آب در روستاهای غرب اهواز ۶۳ درصد، مطلوبیت کلر باقیمانده ۷۵ درصد و مطلوبیت کدورت ۴ درصد است که این وضعیت نگران کننده است.

 

وی افزود: بر اساس این شاخص‌ها به طور مثال از نظر کلر باقیمانده، اگر ۱۰۰ روستا داشته باشیم ۳۷ روستا آلودگی آب دارند و ممکن است مشکل التور را داشته باشیم.

 

شمی‌پور بیان کرد: در روستاهای شرق اهواز نیز میزان کلر باقیمانده ۶۶.۴۴ درصد، میزان مطلوبیت کدورت ۱۸ درصد و میزان مطلوبیت میکروبی ۵۶ درصد بوده است.

 

وی با اشاره به رفع مشکل آب در کمپ ترک اعتیاد الحدید در غرب اهواز، گفت: برای رفع این مشکل، دستگاه کلرزنی نصب شد اما باید توجه شود تاسیسات آبرسانی تنها به الحدید آبرسانی نمی‌کنند و آب چندین روستا از این تاسیسات تامین می‌شود اما چشممان را روی آن‌ها بستیم.

 

مرگ یک خوزستانی در اثر هاری

 

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به روز جهانی هاری نیز تصریح کرد: امسال یک مورد ابتلا به هاری در پی حیوان گزیدگی در یکی از روستاهای خوزستان داشتیم که منجر به مرگ یکی از هم‌استانی‌ها شد.

 

شمی‌پور بیان کرد: در شهریورماه تنها در غرب اهواز ۲۰۶ مورد حیوان گزیدگی داشتیم که ۱۶۴ مورد از این تعداد مربوط به گازگرفتگی سگ‌های بلاصاحب بوده است.

 

وی عنوان کرد: همه باید بدانند هاری درمان ندارد و باید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. اگر در اهواز فردی دچار حیوان گزیدگی توسط موش، گربه، سگ یا هر حیوان دیگری شود باید سریعا به واحدهای گزش در بیمارستان‌های ابوذر یا رازی اهواز مراجعه کند تا چهار نوبت واکسن را دریافت کند و شست‌وشوی محل گزش برای وی انجام شود.

 

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: در شش ماه نخست سال ۱۴۰۱، ۶۵۳ مورد حیوان گزیدگی در غرب اهواز گزارش شد که این رقم در شش ماهه نخست امسال به یک هزار و ۱۴۸ مورد افزایش یافته است.

 

در ادامه امرالله مردانی رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز نیز گفت: متاسفانه پس از ۱۰ سال در خوزستان اولین مورد ابتلا به هاری داشتیم که منجر به مرگ شده است.

 

وی با اشاره به افزایش حدود ۳۰ درصدی افزایش حیوان گزیدگی در شرق اهواز، افزود: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۹۵۰ مورد حیوان گزیدگی در شرق اهواز داشتیم که در شش ماه امسال حدود ۲۰۰ مورد افزایش داشته است.

 

مردانی با تاکید بر لزوم ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، بیان کرد: هر چند اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما عملکرد در این خصوص با اتفاقاتی که در حال رخ دادن است یکسان نیست.

 

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به هفتم مهرماه روز جهانی قلب، گفت: با توجه به اینکه مرگ و میرهای دنیا از بیماری‌های واگیر به سمت بیماری‌های غیر واگیر رفته، اکنون عامل نخست مرگ و میر در دنیا بیماری قلبی عروقی است.

 

وی افزود: در حال حاضر ۳۱ درصد مرگ‌های دنیا به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی و نیمی از مرگ‌های بیماری‌های غیرواگیر نیز مربوط به این بیماری‌ها است.

 

مردانی بیان کرد: تمام واحدهای بهداشتی به افراد بالای ۳۰ سال خدمات بهداشتی در این خصوص را ارائه می‌دهند.

من رو دنبال کنید نویسنده:

خبرنگار: سپیده حاتمی

سایر اخبار

خبر قبلی

فرمانده حوزه بسیج یکم امام حسین(ع) و جمعی از بسیجیان، در هفته دفاع مقدس با حضور در منزل شهدای صالح شهر، یاد و خاطر شهدا را گرامی داشتند.

خبر بعدی

نفت مسجدسلیمان در دقیقه ۹۵ برد را از دست داد!

خبر بعدی
1402-07-11

نفت مسجدسلیمان در دقیقه ۹۵ برد را از دست داد!

خبر قبلی
1402-07-11

فرمانده حوزه بسیج یکم امام حسین(ع) و جمعی از بسیجیان، در هفته دفاع مقدس با حضور در منزل شهدای صالح شهر، یاد و خاطر شهدا را گرامی داشتند.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

فیبر نوری؛ فرصتی که نباید در پیچ‌ و خم هماهنگی‌ ها و مجوزها، کند و یا متوقف شود

خبر هست، دستمزد نیست؛ چرا خبرنگاران هنوز رایگان کار می‌کنند؟

کارون، فراموش‌شده در قلب اهواز  نویسنده: سید آرمان شیرمردی  

درآمدی بر جایگاه سقاخانه در روایت تاریخ هنر معاصر ایران

دکتر فرشید خدادادیان ؛ مرمت و احیای نمادین پل سی میلی میسر است

آخرین اخبار

  • پوستر/ یک کولر کمتر؛ قرار همدلی
  • هفته ملی صرفه جویی در مصرف برق/همدلی برای روشنایی ایران/توصیه های ایمنی برق ویژه ایام محرم
  • فیبر نوری؛ فرصتی که نباید در پیچ‌ و خم هماهنگی‌ ها و مجوزها، کند و یا متوقف شود
  • چند نکته برای صرفه جویی در مصرف برق
  • هفته ملی صرفه جویی در مصرف برق/ همدلی برای روشنایی ایران
  • هفته صرفه جویی فرصتی برای همدلی بیشتر/ در مصرف برق صرفه جویی کنیم
  • مقابله با انشعابات غیرمجاز از مهمترین محورهای مدیریت مصرف است
  • شناسایی مسیرهای جدید تأمین مالی در سال جاری
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت: فولاد اکسین با برنامه‌ ای مدون اهداف سال ۱۴۰۵ را دنبال می‌کند
  • ثبت یک موفقیت راهبردی در نفت و گاز مارون
  • اجرای ۳۱ طرح برای آماده‌سازی زیرساخت‌های اربعین در مرزهای خوزستان
  • حواله دلار سه هزار تومان ارزان شد
  • چرا «حجامت» و «تتو» اهدای خون را محدود می‌کنند؟
  • دادستان مرکز خوزستان: هرگونه حمل و معامله دام زنده خارج از ضوابط قانونی قاچاق است
  • خبر هست، دستمزد نیست؛ چرا خبرنگاران هنوز رایگان کار می‌کنند؟
  • از هرمز تا دارایی‌های بلوکه‌شده و لبنان؛ چگونه ایران واشنگتن را به عقب‌نشینی واداشت؟
  • بهترین و ضعیف‌ترین بازیکنان ایران مقابل نیوزیلند
  • کشف و ضبط ۷۰۰ بسته چای تقلبی در اهواز
  • پیگیری اجرای کامل افزایش حقوق ۲۱ تا ۴۳ درصدی حقوق/ انتقاد از تعطیلی طولانی صحن علنی مجلس
  • تاکید مدیرعامل برق اهواز بر ضرورت صرفه‌جویی حداکثری در مصرف انرژی
  • واکنش قیمت نفت به تفاهم‌نامه ایران و آمریکا
  • دیدار دستیار وزیرنفت با كاركنان فرزند شهید و ایثارگر نفت و گاز مارون
  • کشف انباری با کالاهای تاریخ گذشته
  • رئیس کمیسیون انرژی: با همراهی مردم در تابستان خاموشی نخواهیم داشت
  • تغییر زمان امتحانات دانشگاه‌ها در ایام تشییع رهبر شهید
  • آغاز ثبت‌نام بیست‌وسومین المپیاد ملی مهارت؛ فرصتی طلایی برای درخشش جوانان خوزستان
  • بهرمندی 28310 نفر از تسهیلات بانک کشاورزی خوزستان
  • تغییرات مکرر در مصوبات کنکور به صلاح داوطلبان نیست
  • ۳ ماه محرومیت درمانی برای ۲۰۰ هزار نفر | تنها بیمارستان جنگ‌زده اندیمشک همچنان در انتظار بازسازی
  • محور برنامه‌های هفته صرفه‌جویی در مصرف آب
  • اجرای ۲ طرح آبرسانی در شهرستان صیدون با هدف تامین آب شرب پایدار
  • استقرار وب‌سرویس یکپارچه‌سازی سامانه مشترکین با GIS در شرکت آب و فاضلاب اهواز
  • حملات غیرقانونی آمریکا در ساعت‌های اخیر، آتش‌بس را بی معنا کرده است
  • ترتیبات امنیتی در منطقه غرب آسیا، دیگر به قبل برنمی‌گردد
  • خوزستان خاکی می‌شود
  • تقدیر آبفا کشور از مدیر روابط عمومی آبفا خوزستان در مدیریت هوشمندانه اطلاع رسانی در جنگ 40 روزه
  • سامانه یکپارچه مدیریت بهره برداری فاضلاب در اهواز به بهره‌برداری رسید
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو

کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری ” بازتاب خوزستان” می‌باشد. طراحی سایت : فینتورا

Copyright © ۲۰۲۱ Baztabkhuzestan.ir Agancy, All rights reserved