جمعه,۵ , تیر ,۱۴۰۵
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

سمینار تخصصی «چالش گاز در زنجیره فولاد» برگزار شد

سمینار تخصصی «چالش گاز در زنجیره فولاد با هدف پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید در زنجیره فولاد با تامین پایدار گاز برگزار شد.

1400-10-06
چاپ خبر
به گزارش بازتاب خوزستان ازخبرنگار روابط‌عمومی فولاد خوزستان، این سمینار پنجم دی ماه ۱۴۰۰ و با حضور هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، سید مهدی نیازی معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت، عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، امین ابراهیمی مدیر‌‌عامل فولاد خوزستان و جمعی از مدیران شرکت‌های فولادی در سالن همایش‌های هتل همای تهران برگزار شد.
در ابتدی سمینار بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد از زمان‌بر بودن چالش انرژی در صنعت فولاد گفت و افزود: رفع کمبود انرژی در زنجیره فولاد در کوتاه‌مدت قابل حل نیست. تولیدکنندگان فولاد باید با تشکیل کارگروه مشترک با وزارتخانه‌های نفت و نیرو و انجام سرمایه‌گذاری، علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز به توسعه شبکه تامین انرژی کشور کمک کنند.
 وی در ادامه گفت: با توجه به ناترازی تامین انرژی در سه بخش آب، برق و گاز، ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تُن فولاد در افق ۱۴۰۴ ایجاد می‌شود، اما تولید آن امکان‌پذیر نیست. ۳۰ میلیون تُن تولید فولاد تولیدی کشور، معادل ۱۸ میلیارد دلار ارزش صادراتی دارد، نباید به راحتی از این ظرفیت ارزآوری عبور کرد.
سبحانی با اشاره به سهم ناچیز مصرف گاز فولادی‌ها نسبت به مصرف کشور اظهار داشت: مصرف گاز کشور هشتصد میلیون متر مکعب است که از این مقدار سی میلیون متر مکعب سهم صنعت فولاد است، بنابراین میزان مصرف گاز صنعت فولاد کمتر از ۵ درصد کل مصرف گاز کشور است؛ در چنین شرایطی سوال اینجاست که، چرا فولاد قربانی کمبود گاز است؟
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان گفت: برای تولید فولاد به روش احیاء مستقیم و کوره قوس از سنگ آهن تا بیلت و اسلب (گندله‌سازی، احیای مستقیم، فولادسازی) به ازای هر تُن ۴۰۰ متر مکعب گاز نیاز است. مصرف سالانه گاز برای تولید ۲۹ میلیون تُن فولاد،  یازده میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب است. در مجموع، مصرف روزانه زنجیره فولاد با در نظر گرفتن ظرفیت فعلی ۳۲ میلیون متر مکعب تا فولاد نیمه‌نهایی و ۳ میلیون متر مکعب برای کارخانجات نورد است.
سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن فولاد ایران گفت: ما تولیدکنندگان فولاد به دنبال اعتراض نیستیم بلکه مباحث را به عنوان یک چالش، به گوش مسئولین می رسانیم. همانطور که پس از سمینار چالش برق متوجه شدیم مشکل گاز بسیار مهم تر و تاثیرگذارتر است ولی از آنجا که زنجیره صنایع معدنی در مقابله با چالشی مثل آب، همراهی و همکاری مشترک را نشان دادند انتظار داریم با هم فکری چالش گاز را هم حل نماییم.
وی افزود: ده سال پیش مسئولین حوزه گاز مطرح کردند ظرفیت گاز دو برابر شده و توقع می رفت پس از این ده سال مجدد شاهد افزایش ظرفیت این چنینی باشیم که نشد. با توجه به اینکه ما اطلاعی از این موضوع نداشتیم و برنامه آماده ای برای این شرایط نداشتیم، اکنون باید به سرعت راهیابی برای حل این چالش بیابیم. مشابه همین موضوع در طرح هدف گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیز بوده که اطلاعی از این کمبود گاز نبوده است و در اجرایی شدن آن در مسیر دستیابی به ۵۵ میلیون تن تولید با مشکلات این چنینی مواجه هستیم.
امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان دیگر سخنران سمینار، تحلیلی بر وضعیت مصرف گاز در کشور و آثار آن داشت.
ابراهیمی با بیان اینکه ایران سومین تولیدکننده گاز طبیعی دنیا است،‌ افزود: وجود ذخایر گازی برای کشورمان یک مزیت به شمار می‌آید،‌ اما با این وجود، در فصل سرما، با کمبود تولید گاز مواجه هستیم و برای جبران کوتاه‌ترین مسیر، یعنی قطع گاز صنایع فولادی و پتروشیمی را انتخاب می‌کنیم، این در حالیست که این صنایع وابسته به گاز هستند و امکان استفاده از سوخت جایگزین را ندارند.
مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه گفت: برای رسیدن به  تولید ۵۵ میلیون تُن در افق ۱۴۰۴، صنعت فولاد به مصرف نوزده میلیارد ‌و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در سال نیاز دارد. با توجه به‌ قطعی بودن محدودیت‌های گازی در ماه‌های آینده، پیش‌بینی می‌شود، فولاد خوزستان بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سود را از دست خواهد داد.
حسن سیدآبادی مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: شرکت‌های فولادی می‌توانند در زمینه واردات گاز از ترکمنستان سرمایه گذاری کنند. ۴۰ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت واردات گاز از ترکمنستان داریم که ۳۵ میلیون مترمکعب آن خالی است، شرکت‌های فولادی می توانند از ترکمنستان، گاز وارد کنند.
وی در ادامه گفت: شرکت‌های فولادی می‌توانند در زمینه فلرینگ (گاز همراه نفت) نیز سرمایه گذاری کنند و ظرفیت تولید گاز داخل را افزایش دهند.
در ادامه هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت از ظرفیت
یک هزار و ۷۷ میلیون تُنی فولاد دنیا خبر داد و افزود: ایران جایگاه دهم تولید فولاد جهان را به خود اختصاص داده است. عمده تولید فولاد کشور بر پایه آهن اسفنجی است، به طوری که به همراه هند، ۵۵ درصد آهن اسفنجی جهان را مصرف می‌کند. بیشترین سهم انرژی فرآیند فولاد، با بیش از ۷۰ درصد مصرف گاز در تولید آهن اسفنجی است.  بیشترین مصرف برق یعنی ۷۰‌ درصد، مربوط به تولید فولاد است. میانگین رشد مصرف گاز در فولاد با توجه به افق ۱۴۰۴ سالانه ۵ درصد است.
فلاحتیان اشاره‌ای هم به رکورد تولید روزانه در میدان پارس جنوبی داشت و افزود: خوشبختانه با تلاش متخصصان کشورمان، رکورد تولید روزانه تولید گاز در میدان گازی پارس‌جنوبی به ۷۰۱ میلیون مترمکعب در روز رسید. البته از طرفی، مصرف روزانه گاز خانگی به ۵۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است که بالاتر از متوسط جهانی است‌. بیشترین مقدار مصرف روزانه گاز در سال گذشته ۶۴۵ میلیون متر مکعب بود. ناترازی مصرف گاز فولاد کشور، ۲۲۰ میلیون مترمکعب است،‌ که این رقم در افق ۱۴۰۴ به ۳۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.
وی در ادامه گفت: سرمایه‌گذاری صنایع فولاد در صنعت گاز می‌تواند در حوزه‌های: توسعه میادین گازی جدید، واردات گاز، بهینه‌سازی مصرف در سیستم عرضه و تقاضای گاز خلاصه شود. مجموعه سرمایه‌گذاری مورد نیاز در صنعت گاز ۳۶.۴ میلیارد دلار که به افزایش تولید روزانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب منجر می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در پایان گفت: با در نظر گرفتن احداث ۱۲ هزار مگاوات برق موردنیاز صنعت فولاد و نوع کلاس و راندمان نیروگاه، بین ۴۰ الی ۷۵ میلیون مترمکعب گاز برای سوخت نیروگاه لازم است، رقمی معادل سه برابر ظرفیت تولید میدان پارس‌جنوبی. تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نیروگاهی یکی دیگر از راهکارهای تامین انرژی صنعت فولاد است. تولید گاز کشور به یک میلیارد متر مکعب رسیده است. چشم‌انداز تولید گاز کشور یک میلیارد و سیصد میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است.
در پایان عزت‌الله تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، حضور بخش خصوصی را نجات بخش اقتصاد کشور دانست و افزود: ساز و کار انجمن‌های تخصصی مانند فولاد باید به سمت مطالبه‌گری تغییر پیدا کند. اگر با هر اتفاقی دست به  محدود کردن حامل‌های انرژی صنعت فولاد بزنیم، قابل پذیرش نیست. باید بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در قسمت زیرساخت انرژی ترغیب کرد. تامین بودجه کشور را نباید از راه افزایش قیمت حامل‌های انرژی صنایع تامین کنیم. دولت باید به وظیفه ذاتی خود، یعنی ایجاد ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و نظارت بپردازد.
وی در ادامه گفت: این چه تدبیری است که می گویند چون شرکت‌های فولادی و پتروشیمی سود دارند، باید نرخ خوراک یا سوخت گاز آن ها را افزایش دهیم تا سودشان کم شود. آیا قصد دارند شرکت های سود‌ ده را به سمت زیان سوق دهند؟ افزایش هزینه های تولید پتروشیمی و صنعت فولاد آن ها را به سرنوشت بخش خودروسازی دچار می‌کند.
گزارش خبرنگار ما حاکی است، محورهای سمینار تخصصی «چالش گاز در زنجیره فولاد» عبارتند از: پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید در زنجیره فولاد با تامین پایدار گاز، چشم‌انداز وضعیت تامین پایدار گاز صنایع انرژی‌بر در ۵ سال آینده (تولید و تقاضا)، تاثیر افزایش نرخ گاز در رقابت‌پذیری زنجیره فولاد ایران (از معدن تا محصولات نهایی)، میزان تاثیرپذیری صنایع فولاد از محدودیت‌های تامین گاز و ابعاد سرمایه‌گذاری صنایع فولادی و معدنی در صنعت گاز بود.
23
من رو دنبال کنید نویسنده:

خبرنگار: سپیده حاتمی

سایر اخبار

خبر قبلی

نشست مشترک مجمع بسیجیان و مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

خبر بعدی

درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها، خوب یا بد؟

خبر بعدی
1400-10-06

درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها، خوب یا بد؟

خبر قبلی
1400-10-05

نشست مشترک مجمع بسیجیان و مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

فیبر نوری؛ فرصتی که نباید در پیچ‌ و خم هماهنگی‌ ها و مجوزها، کند و یا متوقف شود

خبر هست، دستمزد نیست؛ چرا خبرنگاران هنوز رایگان کار می‌کنند؟

کارون، فراموش‌شده در قلب اهواز  نویسنده: سید آرمان شیرمردی  

درآمدی بر جایگاه سقاخانه در روایت تاریخ هنر معاصر ایران

دکتر فرشید خدادادیان ؛ مرمت و احیای نمادین پل سی میلی میسر است

آخرین اخبار

  • پوستر/ یک کولر کمتر؛ قرار همدلی
  • هفته ملی صرفه جویی در مصرف برق/همدلی برای روشنایی ایران/توصیه های ایمنی برق ویژه ایام محرم
  • فیبر نوری؛ فرصتی که نباید در پیچ‌ و خم هماهنگی‌ ها و مجوزها، کند و یا متوقف شود
  • چند نکته برای صرفه جویی در مصرف برق
  • هفته ملی صرفه جویی در مصرف برق/ همدلی برای روشنایی ایران
  • هفته صرفه جویی فرصتی برای همدلی بیشتر/ در مصرف برق صرفه جویی کنیم
  • مقابله با انشعابات غیرمجاز از مهمترین محورهای مدیریت مصرف است
  • شناسایی مسیرهای جدید تأمین مالی در سال جاری
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت: فولاد اکسین با برنامه‌ ای مدون اهداف سال ۱۴۰۵ را دنبال می‌کند
  • ثبت یک موفقیت راهبردی در نفت و گاز مارون
  • اجرای ۳۱ طرح برای آماده‌سازی زیرساخت‌های اربعین در مرزهای خوزستان
  • حواله دلار سه هزار تومان ارزان شد
  • چرا «حجامت» و «تتو» اهدای خون را محدود می‌کنند؟
  • دادستان مرکز خوزستان: هرگونه حمل و معامله دام زنده خارج از ضوابط قانونی قاچاق است
  • خبر هست، دستمزد نیست؛ چرا خبرنگاران هنوز رایگان کار می‌کنند؟
  • از هرمز تا دارایی‌های بلوکه‌شده و لبنان؛ چگونه ایران واشنگتن را به عقب‌نشینی واداشت؟
  • بهترین و ضعیف‌ترین بازیکنان ایران مقابل نیوزیلند
  • کشف و ضبط ۷۰۰ بسته چای تقلبی در اهواز
  • پیگیری اجرای کامل افزایش حقوق ۲۱ تا ۴۳ درصدی حقوق/ انتقاد از تعطیلی طولانی صحن علنی مجلس
  • تاکید مدیرعامل برق اهواز بر ضرورت صرفه‌جویی حداکثری در مصرف انرژی
  • واکنش قیمت نفت به تفاهم‌نامه ایران و آمریکا
  • دیدار دستیار وزیرنفت با كاركنان فرزند شهید و ایثارگر نفت و گاز مارون
  • کشف انباری با کالاهای تاریخ گذشته
  • رئیس کمیسیون انرژی: با همراهی مردم در تابستان خاموشی نخواهیم داشت
  • تغییر زمان امتحانات دانشگاه‌ها در ایام تشییع رهبر شهید
  • آغاز ثبت‌نام بیست‌وسومین المپیاد ملی مهارت؛ فرصتی طلایی برای درخشش جوانان خوزستان
  • بهرمندی 28310 نفر از تسهیلات بانک کشاورزی خوزستان
  • تغییرات مکرر در مصوبات کنکور به صلاح داوطلبان نیست
  • ۳ ماه محرومیت درمانی برای ۲۰۰ هزار نفر | تنها بیمارستان جنگ‌زده اندیمشک همچنان در انتظار بازسازی
  • محور برنامه‌های هفته صرفه‌جویی در مصرف آب
  • اجرای ۲ طرح آبرسانی در شهرستان صیدون با هدف تامین آب شرب پایدار
  • استقرار وب‌سرویس یکپارچه‌سازی سامانه مشترکین با GIS در شرکت آب و فاضلاب اهواز
  • حملات غیرقانونی آمریکا در ساعت‌های اخیر، آتش‌بس را بی معنا کرده است
  • ترتیبات امنیتی در منطقه غرب آسیا، دیگر به قبل برنمی‌گردد
  • خوزستان خاکی می‌شود
  • تقدیر آبفا کشور از مدیر روابط عمومی آبفا خوزستان در مدیریت هوشمندانه اطلاع رسانی در جنگ 40 روزه
  • سامانه یکپارچه مدیریت بهره برداری فاضلاب در اهواز به بهره‌برداری رسید
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو

کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری ” بازتاب خوزستان” می‌باشد. طراحی سایت : فینتورا

Copyright © ۲۰۲۱ Baztabkhuzestan.ir Agancy, All rights reserved