نوسازي آموزش و پرورش در دولت سيزدهم
در قسمت قبل يكي از ابر چالش آموزش و پرورش را عدم توجه به آن بعنوان يك رويكرد ملي در دولت هاي يازدهم و دوازده ذكر كرديم . امروز يك ابر چالش ديگر را مورد بررسزي قرار مي دهيم كه دولت سيزدهم توجه ويژه اي براي احياء منزلت معلم به آن خواهد داشت . همانگونه […]
در قسمت قبل يكي از ابر چالش آموزش و پرورش را عدم توجه به آن بعنوان يك رويكرد ملي در دولت هاي يازدهم و دوازده ذكر كرديم .
امروز يك ابر چالش ديگر را مورد بررسزي قرار مي دهيم كه دولت سيزدهم توجه ويژه اي براي احياء منزلت معلم به آن خواهد داشت .
همانگونه که رهبر معظم انقلاب در اول فروردین 1400 فرمودند : از جنبهی داخلی، انتخابات در واقع یک نوسازی در کشور است این نوسازی در دولت سیزدهم در وزارت آموزش و پرورش باید برنامه عمل در نظر گرفته بشود . اقتدار آموزش و پرورش و نوسازی آن در کشور می تواند در بلند مدت به اقتدار کشور و نوسازی آن منجر بشود .
پايين بودن کیفیت و بهره وری در آموزش و پرورش (نارضایتی از کار و برون داد آموزش و پرورش )
یکی دیگر از چالش ها ی نظام آموزشی ما پایین بودن کیفیت و بهره وری در آموزش و پرورش می باشد . در بازه زمانی کنونی به نوعی همه از کار کرد آموزش و پرورش رضایت کافی ندارند . . به این معنی که نه عوامل اصلی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت از عملکرد خود رضایت دارند و نه برونداد نظام آموزشی ما رضایت بخش است .
وجود واحدهای موازی و هم عرض ، چاق شدن سیستم اداری و ستاد تنوع مدارس دولتی از جمله مواردی است که مقدمات این نارضایتی را فراهم آورده است . رضایت و عدم رضایت موضوعی است کیفی که در رفتار کنشگران و ذینفعان هر مجموعه خود را آشکار ساخته و نه یک شبه ایجاد شده اند و نه می توان آنها را یک شبه برطرف نمود . اما پرداختن به کلیات و غافل ماندن از عواملی که باعث ایجاد رفتارهایی که حاصل آن نارضایتی عمومی است می تواند مسائی را همچنان در حالتی نگه دارد که موجبات نارضایتی را بیشتر فراهم آورد . عدم توجه به معیشت معلم که خود تابعی است از وضعیت اقتصادی جامعه می تواند در کارآیی نهایی عملکرد معلمان موثر باشد اما این تمام آن چیزی که این وضعیت حاصل تمام و کمال آن باشد
اما افزایش مشکلات معیشتی و برخی دیگر از مشکلات باعث نگرانیهایی در بین همه مردم شده است که معلمان و فرهنگیان نیز بخشی از همین مردم هستند . آنچه موجب دلخوری معلمین و کدورت خاطر آنان شده است تنزل منزلت معلم بعنوان یک عامل تاثیر گذار در جامعه که توسط بخش های دولتی خصوصا در دوران اخیر شده است . آنجا که دولت دواززدهم به خود اجازه نمی دهد تا به آنان اعتماد کرده و سکان مدیریت آن را به یکی از فرهنگیان بسپارد . بیش از پنجاه درصد شورای معاونین وزلرت آموزش و پرورش از خارج از سیستم نظام آموزشی آمده و پژوهش هایی که در آموزش و پرورش باید انجام شود براساس قوانین موجود نمی تواند توسط کارکنان آموزش و پرورش انجام بگیرد . وجود سازمان های موازی در درون آموزش و پرورش به اندازه ای زیاد است که آن را از یک سازمان مولد به یک سازمان ناکارآمد در نظر مردم و مسئولین پایین آورده است . برنامه نوسازی آموزش و پرورش در دولت سزدهم سازماندهی درونی سیستم آموزش و پرورش بلا استفاده از صاحبنظران و نخبگان در درون این وزارتخانه خواهد بود .
يوسف گوهري
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید