شهرداری و شورای شهر کلان شهر اهواز باید از فرصت زباله های شهری و طرح تفکیک آنها برای بازیافت در مبدا، فرهنگ آن را نهادینه کنند
مهندس عادل سعیدی پور مدرس دانشگاه وفعال اجتماعی؛ سوئدیها با طرحهایی مانند جادههای برقی و برنامه تامین 100درصدی انرژی بدون سوختهای فسیلی تا سال 2050، از پیشگامان محیط زیست در جهان به شمار میروند. آنان دستاوردهای مهم دیگری هم دارند که میتوان به بازیافت 99 درصد زبالههای کشورشان اشاره کرد، سوئدیها تنها یک درصد زبالههایشان […]
مهندس عادل سعیدی پور مدرس دانشگاه وفعال اجتماعی؛ سوئدیها با طرحهایی مانند جادههای برقی و برنامه تامین 100درصدی انرژی بدون سوختهای فسیلی تا سال 2050، از پیشگامان محیط زیست در جهان به شمار میروند.
آنان دستاوردهای مهم دیگری هم دارند که میتوان به بازیافت 99 درصد زبالههای کشورشان اشاره کرد، سوئدیها تنها یک درصد زبالههایشان را به مراکز دفن زباله میفرستند. برنامه موسوم به(زباله به انرژی) سطلهای زباله را به منبعی پایدار برای برق این کشور تبدیل کرده است.
از 4.4 میلیون تن زبالهای که خانوارهای سوئدی در سال تولید میکنند 2.2 میلیون تن آن با این طرح انرژِی تبدیل میشود، آنان چنان در این کار پیشرفت کردهاند که سالانه 800 هزار تن زباله نیز از کشورهای همسایه وارد کرده و آنها را در 32 کارخانه wet خود به انرژی تبدیل میکنند.
این سیستم به طور اساسی به مسئولیت پذیری شهروندان این کشور در جدا سازی زبالههایشان بستگی دارد، آنان خودشان زبالهها را تفکیک میکنند و این به کارخانههای تبدیل زباله به انرژی این امکان را داده است که بتوانند به عدد 99درصدی بازیافت زباله برسند. اگر برنامه این کشور به همین ترتیب پیش برود به عنوان کشور بدون زباله معروف خواهند شد.
پس در کشورمان ابتدا به ساکن با راه اندازی کارخانه های بازیافت زباله که در برنامه توسعه پایدار کشور پیش بینی شده است میتوانیم ایجاد شغل برای جوانان بیکار و تحصیل کرده در رشتههای مهندسی، محیط زیست و… کنیم و از انباشت زباله که معضل بسیار جدی برای کشور شده با این نیروگاههای زباله سوز که از آن در دنیا به نام زبالههای طلایی نام میبرند؛ جلوگیری شود.
شهرداری وشورای شهر کلان شهر اهواز باید از این پتانسیل جهت تفکیک زباله در مبدا و طرح های پژوهشی بازیافت استقبال کنند
از همه مهمتر تولید برق به روشی بسیار ارزان و بدون سوختهای فسیلی که در دنیای مدرن امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته دیگر معضلی بنام زباله وجود ندارد و آن را نیز وارد میکنند.
مسئولین باید بحث تفکیک زباله را بسیار جدیتر دنبال کنند تا در میان عموم جامعه این فرهنگ نهادینه شود که چه کارهایی میتوانیم با همین زبالهها انجام دهیم، پس شهرداریها با کمک محیط زیست و منابع طبیعی بحث تفکیک زباله را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده و با تشکیل کمیته ویژه این امر مهم برای صدها سال آینده طبیعت و همچنین تامین انرژی پاک را برای نسلهای آینده حفظ کنند.
در ايران، زباله خانگي بيشترين سهم تركيب زباله را به خود اختصاص مي دهد كه بالغ بر 70 درصد آن پس مانده های غذايی و مواد فساد پذير است كه می توان از آنها كمپوست يا مواد آلی مورد نياز تهيه كرد
پس ديگر نمی توان گفت كه زباله يک ضايعه است و به نوعی ممكن است يک بركت باشد؟
اگر علمی به قضيه نگاه كنيم، معنی اش اين است كه يک سری مواد داريم كه صرفا دور ريز محسوب نمی شوند و حتی می توانند مورد استفاده دوباره قرار گيرند. از طرف ديگر يک سری هزينه های پنهان داريم كه عموما در محاسباتمان در نظر گرفته نمی شود؛ مثل هزينه هايی كه در آينده در اثر دفع ناقا زباله بر ما تحميل مي شود تا محيط زيست را پاكسازی كنيم و اگر ما نتوانيم مديريت پسماند را به شيوه صحيح و علمی انجام دهيم در آينده با محيطی آلوده، هزينه های سرسام آور و … مواجه خواهيم شد.
می توان از صنعت بازیافت بهعنوان یکی از صنایع پولساز در دنیا نام برد که کشورهای پیشرفته با آگاهی از این موضوع درصد قابلتوجهی از زبالهها و ضایعات دورریختنی خود را با استفاده از فناوری های پیشرفته و مدرن و از زباله های عادی چون پلاستیک، فلز و … و زباله های الکترونیکی مانند تلفن همراه و امثالهم بازیافت کرده و مجدد مورد استفاده قرار می دهند.
بازیافت یکی از عناصر اساسی این اقتصاد است و در دسترس همه است! با مصرف مسوولانه، میتوانیم کالاها و محصولات قابل بازیافت خود را (شیشه، پلاستیک و …) تفکیک و سپس جمعآوری کنیم و به مراکز جمعآوری بازیافت تحویل دهیم.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید