پنجشنبه,۴ , تیر ,۱۴۰۵
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

سد بالارود به زودی آبگیری خواهد شد

با توسعه و تثبیت ۶۵۰۰ هکتار از ارضی پایین دست سد بالارود، در آمد کشاورزان افزایش قابل ملاحظه ایی خواهد داشت و به اشتغال مردم بومی منطقه کمک شایانی خواهد کرد.

1399-12-09
چاپ خبر

به گزارش بازتاب خورستان به نقل ازشبکه خبری سازمان آب وبرق خوزستان،محمد تقی منصوری کیا با تشریح جزئیات سد بالارود شهرستان اندیمشک اظهار کرد: سد بالارود از سطح پی ۸۵ متر ارتفاع و ۱۰۵۴ متر طول دارد. این سد خاکی با هسته رسی می باشد که عملیات اجرایی این سد  از سال ۸۴ آغاز شده و در صورت آبگیری، آب کشاورزی ۶۵۰۰ هکتار از اراضی اندیمشک و الوار گرمسیری را تامین می نماید.
مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: البته بخشی از زمین های کشاورزی حوضه سد بالارود آبی هستند و از چاه، آب مورد نیازشان را تامین می کنند ولی با بهره برداری از این سد تامین آب آنها تثبیت خواهد شد و عمده زمین ها که دیم کشت می شوند نیز با هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان و اخذ مجوزات لازم، زیر کشت آبی خواهند رفت.
وی افزود: مخزن سد بالارود ۱۳۱ میلیون مترمکعب گنجایش دارد و بر اساس برآورد ها ۱۷۱ میلیون مترمکعب آورد سالانه خواهیم داشت. این سد دارای یک نیروگاه ۴ مگاواتی خواهد بود که جا نمایی نیروگاه در حد مطالعات شناخت انجام شده است و در قرارداد دیگری کار تکمیل آن احتمالا توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.
منصوری کیا با اشاره به ظرفیت سدبالارود در جهت تامین آب شرب مناطق مسکونی حاشیه، اظهار کرد در آینده ۰/۸ میلیون مترمکعب آب شرب مناطق اطراف و شهرستان حسینیه توسط سد بالارود تامین می شود.
مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: به دلیل واقع شدن چند روستا در محدوده مخزن سد بالارود، مساحی و ارزیابی خسارات مالی آنها در دستور کار قرار گرفت و تاکنون از ۲۴۳ پرونده، عمدتا رضایت معارضین کسب شده و بیش از ۱۰ میلیارد تومان به برخی از روستاییان پرداخت شده است. در این راستا یک روستا نیز به صورت کامل جابجا شده و جاده جدید این روستا به صورت تقریبا کامل ساخته شده است.
وی با توضیح تفاوت آبگیری سد با پایان پروژه، بیان کرد: میان آبگیری سد و اتمام پروژه تفاوت وجود دارد زیرا که اتمام پروژه زمانی حادث می شود که هیچ اجزایی از پروژه باقی نمانده باشد ولی آبگیری سد در شرایطی که امکان فنی و ایمن ایجاد مخزن پشت سد برای ذخیره سال بعد وجود داشته باشد؛ صورت می گیرد و ممکن است در واقع بخشی از ساختمان های بهره برداری تکمیل نشده باشند و البته مشکلی در بهره برداری سد ایجاد نکرده است.
منصوری کیا با اعلام این خبر که آبگیری سد بالا رود هفته سوم اسفندماه صورت خواهد گرفت؛ تصریح کرد: اتمام کل پروژه تا پایان سال ۱۴۰۱ پیش بینی می شود در حالی که آبگیری انتهای اسفندماه انجام خواهد شد.
مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان گفت: سه خط لوله انتقال نفت در مخزن وجود داشت که خط ۱۶ اینچ آن جابجا شده است و شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در حال جابجایی دو لوله دیگر و به تثبیت آنها با همان قطر لوله و المانهای فنی و ضریب ایمنی بالاتر می باشد.
وی تغییر و تقویت زیرساختهای مسیر مخزن سد را ضرروی برشمرد و افزود: پل تک تکاب به دلیل قرار گرفتن در مخزن سد بالارود و لزوم انتقال دو خط جدید انتقال نفت نیازمند تقویت است بنابراین در حال انتخاب پیمانکار برای تقویت این پل در مسیر اندیمشک به پل زال هستیم.
منصوری کیا ادامه داد: سد بالارود سدی کم نظیر است به این دلیل که میان دو سد بزرگ کرخه و دز قرار گرفته و از این میان تنها سدی است که تمام برکات آن مختص مردم الوار گرمسیری و حسینه اندیمشک خواهد بود زیرا اراضی که توسط این سد خواهند آبیاری شد تحت پوشش شبکه آبیاری سدهای کرخه و دز  نمی باشد.
مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان گفت: در اطراف مخزن سد یک سایت باستانی وجود دارد که با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فاز اول مطالعات به جهت حفظ و نگهداری از آن صورت گرفته و اکنون فاز دوم این مطالعات در دست انجام است و خوشبختانه تحقیقات نشان داد با آبگیری مخزن سد، به این سایت آسیبی وارد نخواهد شد.
وی با مهم خواندن توجه به روستاهای اطراف پروژه ادامه داد: برای روستاهایی که از جاده های منتهی به مسیر سد استفاده می کردند خصوصا برای روستای دم بلوطه پل آبنمای جدید ساخته خواهد شد و به زودی با ایجاد آبنمای جدید مسیر دسترسی به روستا احیا خواهد شد.
منصوری کیا سد بالارود را سد با کارکردهای گسترده و نعمات فراوان دانست و افزود: سد بالارود به شدت باعث افزایش گردشگری در شهرستان حسینیه خواهد شد زیرا از سمت شمال که یکی از مهمترین ورودی ها به استان می باشد و از مسیر جاده قدیم خرم آباد به اندیمشک، شاهد یک دریاچه زیبا در خوزستان خواهیم بود. این سد جزو معدود سدهایی است که دریاچه آن در حوزه شهری است در حالی که سدهایی مانند کرخه و دز در مسیرهایی کوهستانی و در فاصله با شهرها قرار گرفته اند.
مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان گفت: به دلیل قرار گرفتن دریاچه سد در بخش های پرجمعیت شهری و روستایی و مسیرهای اصلی، وظیفه مهم ایمن سازی و نصب علائم هشدار دهند بر عهده سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفته است و تمام مسیرها و نقاط خطرناک مشخص و ایمن می شوند.
وی افزود: یک قطعه بزرگ ۶ هکتاری فضای سبز در مسیر ورودی سد طراحی و  اجرا شده است که به خوش منظره شدن ورودی به سایت، افزایش کیفیت محیط طبیعی و همچنین جذب گردشگر کمک خواهد کرد. سال آینده از طریق  مدیریت مهندسی عمومی سازمان آب و برق خوزستان با بخش خصوصی به جهت توسعه زیرساختهای گردشگری وارد مذاکره خواهیم شد.
منصوری کیا در پایان اظهار کرد: با تامیین آب ۶۵۰۰ هکتار زمین های کشاورزی حوضه سد بالارود و توسعه کشاورزی، درآمد کشاورزان افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت و به رفع بیکاری مردم بومی منطقه کمک شایانی خواهد کرد.

من رو دنبال کنید نویسنده:

خبرنگار: سپیده حاتمی

سایر اخبار

خبر قبلی

یازدهمین نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران درسالن المپیک تهران آغاز به کار کرد

خبر بعدی

حضور مدیر کل امور شهری و شوراها در شهرهای گتوند، ترکالکی، سماله

خبر بعدی
1399-12-10

حضور مدیر کل امور شهری و شوراها در شهرهای گتوند، ترکالکی، سماله

خبر قبلی
1399-12-09

یازدهمین نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران درسالن المپیک تهران آغاز به کار کرد

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

فیبر نوری؛ فرصتی که نباید در پیچ‌ و خم هماهنگی‌ ها و مجوزها، کند و یا متوقف شود

خبر هست، دستمزد نیست؛ چرا خبرنگاران هنوز رایگان کار می‌کنند؟

کارون، فراموش‌شده در قلب اهواز  نویسنده: سید آرمان شیرمردی  

درآمدی بر جایگاه سقاخانه در روایت تاریخ هنر معاصر ایران

دکتر فرشید خدادادیان ؛ مرمت و احیای نمادین پل سی میلی میسر است

آخرین اخبار

  • پوستر/ یک کولر کمتر؛ قرار همدلی
  • هفته ملی صرفه جویی در مصرف برق/همدلی برای روشنایی ایران/توصیه های ایمنی برق ویژه ایام محرم
  • فیبر نوری؛ فرصتی که نباید در پیچ‌ و خم هماهنگی‌ ها و مجوزها، کند و یا متوقف شود
  • چند نکته برای صرفه جویی در مصرف برق
  • هفته ملی صرفه جویی در مصرف برق/ همدلی برای روشنایی ایران
  • هفته صرفه جویی فرصتی برای همدلی بیشتر/ در مصرف برق صرفه جویی کنیم
  • مقابله با انشعابات غیرمجاز از مهمترین محورهای مدیریت مصرف است
  • شناسایی مسیرهای جدید تأمین مالی در سال جاری
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت: فولاد اکسین با برنامه‌ ای مدون اهداف سال ۱۴۰۵ را دنبال می‌کند
  • ثبت یک موفقیت راهبردی در نفت و گاز مارون
  • اجرای ۳۱ طرح برای آماده‌سازی زیرساخت‌های اربعین در مرزهای خوزستان
  • حواله دلار سه هزار تومان ارزان شد
  • چرا «حجامت» و «تتو» اهدای خون را محدود می‌کنند؟
  • دادستان مرکز خوزستان: هرگونه حمل و معامله دام زنده خارج از ضوابط قانونی قاچاق است
  • خبر هست، دستمزد نیست؛ چرا خبرنگاران هنوز رایگان کار می‌کنند؟
  • از هرمز تا دارایی‌های بلوکه‌شده و لبنان؛ چگونه ایران واشنگتن را به عقب‌نشینی واداشت؟
  • بهترین و ضعیف‌ترین بازیکنان ایران مقابل نیوزیلند
  • کشف و ضبط ۷۰۰ بسته چای تقلبی در اهواز
  • پیگیری اجرای کامل افزایش حقوق ۲۱ تا ۴۳ درصدی حقوق/ انتقاد از تعطیلی طولانی صحن علنی مجلس
  • تاکید مدیرعامل برق اهواز بر ضرورت صرفه‌جویی حداکثری در مصرف انرژی
  • واکنش قیمت نفت به تفاهم‌نامه ایران و آمریکا
  • دیدار دستیار وزیرنفت با كاركنان فرزند شهید و ایثارگر نفت و گاز مارون
  • کشف انباری با کالاهای تاریخ گذشته
  • رئیس کمیسیون انرژی: با همراهی مردم در تابستان خاموشی نخواهیم داشت
  • تغییر زمان امتحانات دانشگاه‌ها در ایام تشییع رهبر شهید
  • آغاز ثبت‌نام بیست‌وسومین المپیاد ملی مهارت؛ فرصتی طلایی برای درخشش جوانان خوزستان
  • بهرمندی 28310 نفر از تسهیلات بانک کشاورزی خوزستان
  • تغییرات مکرر در مصوبات کنکور به صلاح داوطلبان نیست
  • ۳ ماه محرومیت درمانی برای ۲۰۰ هزار نفر | تنها بیمارستان جنگ‌زده اندیمشک همچنان در انتظار بازسازی
  • محور برنامه‌های هفته صرفه‌جویی در مصرف آب
  • اجرای ۲ طرح آبرسانی در شهرستان صیدون با هدف تامین آب شرب پایدار
  • استقرار وب‌سرویس یکپارچه‌سازی سامانه مشترکین با GIS در شرکت آب و فاضلاب اهواز
  • حملات غیرقانونی آمریکا در ساعت‌های اخیر، آتش‌بس را بی معنا کرده است
  • ترتیبات امنیتی در منطقه غرب آسیا، دیگر به قبل برنمی‌گردد
  • خوزستان خاکی می‌شود
  • تقدیر آبفا کشور از مدیر روابط عمومی آبفا خوزستان در مدیریت هوشمندانه اطلاع رسانی در جنگ 40 روزه
  • سامانه یکپارچه مدیریت بهره برداری فاضلاب در اهواز به بهره‌برداری رسید
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو

کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری ” بازتاب خوزستان” می‌باشد. طراحی سایت : فینتورا

Copyright © ۲۰۲۱ Baztabkhuzestan.ir Agancy, All rights reserved