جمعه,۵ , تیر ,۱۴۰۵
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

اعمال محدودیت‌ها، راهکار عبور از زمستان سیاه

هنوز پاییز تمام نشده که ویروس کرونا روزانه جان بیش از ۴۵۰ ایرانی را می‌گیرد و همین موضوع باعث شده که محدودیت‌های شدیدتری از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و از اول آذر اجرا شود تا زمستان سخت نداشته باشیم.

1399-08-27
چاپ خبر

محدودیت‌های شدیدتر کرونایی از روز شنبه اول آذر اجرایی می‌شود و بر این اساس همه مشاغل به جز گروه یک در مناطق قرمز کرونا تعطیل خواهد بود. همچنین یک سوم کارمندان اداره‌ها در محل کار حاضر می‌شوند و تردد بین شهری نیز با محدودیت مواجه خواهد شد.بر این اساس، پلاک‌های بومی اجازه خروج از مناطق قرمز را نخواهند داشت. همچنین تردد درون شهری نیز از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از اول آذر ممنوع است و این اقدام در ادامه تشدید محدودیت‌ها در شهرها و مناطق قرمز اعمال می‌شود.
علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این محدودیت‌ها گفت: آخرین آماری که در ارتباط با شهرهای قرمز داریم تعداد ۱۲۴ شهر در وضعیت قرمز، حدود ۱۶۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۹۸ شهر هم در وضعیت زرد قرار دارند. این طرح از روز شنبه اجرا خواهد شد و نزدیک به ۲۵ مرکز استان نیز در سطح هشدار سه یعنی قرمز قرار گرفته‌اند. همه کلانشهرها جزو این ۲۵ شهر هستند. در این وضعیت همه مشاغل تعطیل است به جز مشاغل سطح یک که تامین کننده مایحتاج مردم است. در حوزه اداری هم حداکثر یک سوم کارکنان حق حضور دارند.

جلسه‌های اداری و هیات دولت و مجلس محدود شد

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در همه ماه‌های اخیر، برگزاری جلسه‌های اداری بوده که بر اساس مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، تعداد افراد حاضر در جلسه‌های اداری نیز محدود شده است.رییسی در این رابطه بیان کرد: در مناطق قرمز جلسه‌های اداری با حضور حداکثر ۱۵ نفر برگزار می‌شود و معنی آن این است که جلسه هیات دولت هم اگر قرار است برگزار شود نباید با بیش از ۱۵ نفر برگزار شود، بلکه بقیه به صورت وبیناری حضور خواهند داشت و حتی جلسه‌های مجلس هم قطعا نمی‌تواند در تهران با بیش از ۱۵ نفر تشکیل شود.وی افزود: این به معنی تعطیلی نیست، بلکه به صورت ویدیو کنفرانس می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند. در شهرهای نارنجی یا سطح هشدار دو، حداکثر افرادی که  می‌توانند  در جلسه‌ها حضور فیزیکی داشته باشند ۲۰ نفر و در شهرهای زرد ۳۰ نفر است. جرایمی هم برای ضمانت اجرایی این تصمیم‌ها در نظر گرفته شده است.

محدودیت در سایه بی توجهی به کرونا

نکته مهم در اعمال هر نوع محدودیت، فشار اقتصادی به گروه‌های شغلی مختلف است، اما در این وضعیت که بسیاری از افراد توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری نمی‌کنند، تنها راه پیش پای ستاد ملی مقابله با کرونا، اعمال محدودیت‌های شدید است.البته این محدودیت‌ها همان طور که ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرده، باید با توجه به وضعیت هر شهرستان در نظر گرفته شده و قرار نیست که به صورت واحد برای کل کشور اجرایی شود.سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره محدودیت‌ها اظهار کرد: این محدودیت‌ها به هیچ وجه راه حل اصلی نیست و تنها راهی که می‌تواند ما را نجات دهد این است که همه پروتکل‌ها را رعایت کنند.عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز درباره طرح محدودسازی که از اول آذر اجرا می‌شود، گفت: در طرحی که قرار است اجرا شود، همه مشارکت داشته و تلاش کردیم از تجربه‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم. این طرح محدودسازی به تنهایی نمی‌تواند موفق شود؛ مگر این‌که مجموع اجزای پروژه همه با هم اجرا شود. بنابراین هدف اصلی، مدیریت و کنترل ویروس کروناست. برای این اتفاق باید تعداد بیماران را در جامعه کم کنیم و سپس ورودی بیمارستان‌ها را کاهش بدهیم. این پروژه چند جزء دارد که یک قسمت، غربالگری عمومی و شناسایی بیماران است که باید در سطح وسیع انجام شود. برای این موضوع طرح محله‌ها با کمک بسیج و هلال احمر و شهرداری‌ها و وزارت بهداشت اجرایی می‌شود.

اجرا و نظارت، مهم‌تر از تصویب
نکته بسیار مهم در زمینه تصویب و ابلاغ محدودیت‌های کرونایی، اجرا و نظارت بر آن است. در همه ماه‌های اخیر، بزرگ‌ترین مشکل ستاد ملی مقابله با کرونا، عدم اجرای مصوبات و سپس نظارت‌های نه چندان موثر بوده که باعث شد پس از جلسه با مقام معظم رهبری، قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا شکل بگیرد.این در شرایطی است که بدانیم مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا حتی در برخی اداره‌های دولتی نیز به درستی اجرایی نمی‌شود و نظارت چندانی هم در این زمینه وجود ندارد. نکته‌ای که باید مورد توجه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و سایر نهادهای نظارتی قرار بگیرد؛ زیرا مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا لازم الاجرا است.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مورد قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پس از واگذاری این مسئولیت به وزارت کشور بر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بازنگری و میزان اجرا در دستگاه‌های اجرایی را پیگیری کردیم. همچنین جلسه‌هایی برای هماهنگی با وزارت بهداشت و استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار و اعلام کردیم که هر مسئله‌ای که می‌تواند باعث بهبود اوضاع شود را به ما بگویند.
فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: اگر بخواهیم پیشگیری را به درستی انجام بدهیم، مردم باید از همه زوایا مطلع باشند و یکی از ارکان این طرح، آموزش و تبلیغات است که رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند. مردم اصلی‌ترین پایه این طرح هستند و همه این اقدامات با کمک مردم محقق خواهد شد. هیچکس در شرایط کنونی راضی به محدودیت و ممنوعیت نیست، اما وقتی با اقلیتی مواجه می‌شویم که وظایف خود را انجام نداده یا به توصیه‌ها توجه نمی‌کنند، مجبور می‌شویم محدودیت ایجاد کنیم.

محدودیت تردد درون شهری
اتفاق جدیدی که در مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا رخ داد و تا حدی می‌تواند از تجمع‌ها جلوگیری کند، محدودیت تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح است. نکته‌ای که می‌تواند مانع برگزاری مهمانی‌ها شود.
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در این زمینه اظهار کرد: بررسی‌ها نشان داده که عامل ۵۱ درصد ابتلای افراد به کرونا در آبان ماه، تجمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی بوده و به همین دلیل منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح با هدف کاهش تجمع‌ها و رفت و آمدهای خانوادگی اجرا می‌شود.وی ادامه داد: افراد شاغل در مشاغل ضروری در ساعت ۲۱ مجاز به تردد بوده و بقیه افراد برای کاهش این بیماری خطرناک باید در خانه بمانند و از رفتن به مهمانی‌های خانوادگی پرهیز کنند.حریرچی گفت: در شهرهای قرمز معمولا در ساعت ۲۱ شاهد تجمع افراد و تردد آنها هستیم و با تمهیدات اندیشیده شده مانند استفاده افراد از وسایل نقلیه عمومی و با همکاری یکدیگر ترددها را کاهش خواهیم داد. در جلسه کمیته امنیتی و اجتماعی، محدودیت ساعت مترو برطرف می شود و ساعت فعالیت مترو افزایش می‌یابد؛ همچنین تاکسی و خودروهای عمومی بر اساس مجوز راهنمایی و رانندگی می‌توانند کار کنند.
رحمانی فضلی نیز در رابطه با محدودیت تردد درون شهری از ساعت ۲۱ بیان کرد: در شرایطی هستیم که بین خوب و بد تصمیم نمی‌گیریم؛ بلکه بین بد و بدتر تصمیم می‌گیریم. از طرفی هزینه‌های اقتصادی زیادی داریم و هر تصمیمی، هزینه‌ای دارد. در نتیجه باید تدبیر کنیم. در این طرح پیش بینی شده که حداکثر همکاری مردم را داشته باشیم. بنابراین رسانه‌ها باید در این زمینه برای اقناع و همراهی مردم کمک کنند. پیش بینی ما این است که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم وقتی محدودیتی اعلام شود، رعایت می‌کنند. بقیه افراد ممکن است شیفت‌های کاری باشند که پلاک ماشین‌ها به نیروی انتظامی داده می‌شود تا از جریمه جلوگیری شود.
وزیر کشور گفت: عمده کار با دوربین‌ها انجام می‌شود. باید کرامت مردم حفظ شود. از طرفی مردم باید قبول کنند که اگر ماموریت تازه‌ای به نیروی انتظامی محول شده، کار عظیمی است. تاکسی‌ها و آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی منع تردد نخواهند داشت.رحمانی فضلی در یک برنامه تلویزیونی درباره میزان جریمه برای تردد بعد از ساعت ۲۱ نیز اظهار کرد: میزان جریمه ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

چاره‌ای جز محدودیت شدید نیست
قدر مسلم محدودیت‌های اخیر در صورت اجرای صحیح و نظارت مستمر بر اجرا، می‌تواند از تجمع‌های غیر ضروری جلوگیری کرده و تا حدی از میزان ابتلای افراد به کووید ۱۹ جلوگیری کند. نکته مهم این است که هر تصمیمی حداقل تا دو هفته بعد اثر خود را نشان می‌دهد و اگر تصمیمی گرفته شده باید نتیجه آن را به صورت مستمر در زمینه میزان ابتلا و بستری و فوتی‌ها بررسی کرد.همه این‌ها در شرایطی است که تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر رسیده است و باید با تصمیم‌های موثر و به موقع، روند افزایشی ابتلا و بستری و فوت به علت کرونا را متوقف کرد. اعمال محدودیت‌ها به هر حال تا حد زیادی فشارهایی به اقشار مختلف وارد می‌کند، اما در حال حاضر چاره‌ای جز این وجود ندارد که محدودیت‌های شدیدی اعمال شود تا پاییز ۹۹ به زمستان سخت تبدیل نشود.

من رو دنبال کنید نویسنده:

خبرنگار: سپیده حاتمی

سایر اخبار

خبر قبلی

سنجش ۱۱۰۰ دانش‌آموز عشایری خوزستان، تاکنون

خبر بعدی

نقش مؤثر بانک‌ها در ایجاد رونق و جهش تولید و صنعت

خبر بعدی
1399-08-27

نقش مؤثر بانک‌ها در ایجاد رونق و جهش تولید و صنعت

خبر قبلی
1399-08-27

سنجش ۱۱۰۰ دانش‌آموز عشایری خوزستان، تاکنون

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

فیبر نوری؛ فرصتی که نباید در پیچ‌ و خم هماهنگی‌ ها و مجوزها، کند و یا متوقف شود

خبر هست، دستمزد نیست؛ چرا خبرنگاران هنوز رایگان کار می‌کنند؟

کارون، فراموش‌شده در قلب اهواز  نویسنده: سید آرمان شیرمردی  

درآمدی بر جایگاه سقاخانه در روایت تاریخ هنر معاصر ایران

دکتر فرشید خدادادیان ؛ مرمت و احیای نمادین پل سی میلی میسر است

آخرین اخبار

  • پوستر/ یک کولر کمتر؛ قرار همدلی
  • هفته ملی صرفه جویی در مصرف برق/همدلی برای روشنایی ایران/توصیه های ایمنی برق ویژه ایام محرم
  • فیبر نوری؛ فرصتی که نباید در پیچ‌ و خم هماهنگی‌ ها و مجوزها، کند و یا متوقف شود
  • چند نکته برای صرفه جویی در مصرف برق
  • هفته ملی صرفه جویی در مصرف برق/ همدلی برای روشنایی ایران
  • هفته صرفه جویی فرصتی برای همدلی بیشتر/ در مصرف برق صرفه جویی کنیم
  • مقابله با انشعابات غیرمجاز از مهمترین محورهای مدیریت مصرف است
  • شناسایی مسیرهای جدید تأمین مالی در سال جاری
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت: فولاد اکسین با برنامه‌ ای مدون اهداف سال ۱۴۰۵ را دنبال می‌کند
  • ثبت یک موفقیت راهبردی در نفت و گاز مارون
  • اجرای ۳۱ طرح برای آماده‌سازی زیرساخت‌های اربعین در مرزهای خوزستان
  • حواله دلار سه هزار تومان ارزان شد
  • چرا «حجامت» و «تتو» اهدای خون را محدود می‌کنند؟
  • دادستان مرکز خوزستان: هرگونه حمل و معامله دام زنده خارج از ضوابط قانونی قاچاق است
  • خبر هست، دستمزد نیست؛ چرا خبرنگاران هنوز رایگان کار می‌کنند؟
  • از هرمز تا دارایی‌های بلوکه‌شده و لبنان؛ چگونه ایران واشنگتن را به عقب‌نشینی واداشت؟
  • بهترین و ضعیف‌ترین بازیکنان ایران مقابل نیوزیلند
  • کشف و ضبط ۷۰۰ بسته چای تقلبی در اهواز
  • پیگیری اجرای کامل افزایش حقوق ۲۱ تا ۴۳ درصدی حقوق/ انتقاد از تعطیلی طولانی صحن علنی مجلس
  • تاکید مدیرعامل برق اهواز بر ضرورت صرفه‌جویی حداکثری در مصرف انرژی
  • واکنش قیمت نفت به تفاهم‌نامه ایران و آمریکا
  • دیدار دستیار وزیرنفت با كاركنان فرزند شهید و ایثارگر نفت و گاز مارون
  • کشف انباری با کالاهای تاریخ گذشته
  • رئیس کمیسیون انرژی: با همراهی مردم در تابستان خاموشی نخواهیم داشت
  • تغییر زمان امتحانات دانشگاه‌ها در ایام تشییع رهبر شهید
  • آغاز ثبت‌نام بیست‌وسومین المپیاد ملی مهارت؛ فرصتی طلایی برای درخشش جوانان خوزستان
  • بهرمندی 28310 نفر از تسهیلات بانک کشاورزی خوزستان
  • تغییرات مکرر در مصوبات کنکور به صلاح داوطلبان نیست
  • ۳ ماه محرومیت درمانی برای ۲۰۰ هزار نفر | تنها بیمارستان جنگ‌زده اندیمشک همچنان در انتظار بازسازی
  • محور برنامه‌های هفته صرفه‌جویی در مصرف آب
  • اجرای ۲ طرح آبرسانی در شهرستان صیدون با هدف تامین آب شرب پایدار
  • استقرار وب‌سرویس یکپارچه‌سازی سامانه مشترکین با GIS در شرکت آب و فاضلاب اهواز
  • حملات غیرقانونی آمریکا در ساعت‌های اخیر، آتش‌بس را بی معنا کرده است
  • ترتیبات امنیتی در منطقه غرب آسیا، دیگر به قبل برنمی‌گردد
  • خوزستان خاکی می‌شود
  • تقدیر آبفا کشور از مدیر روابط عمومی آبفا خوزستان در مدیریت هوشمندانه اطلاع رسانی در جنگ 40 روزه
  • سامانه یکپارچه مدیریت بهره برداری فاضلاب در اهواز به بهره‌برداری رسید
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو

کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری ” بازتاب خوزستان” می‌باشد. طراحی سایت : فینتورا

Copyright © ۲۰۲۱ Baztabkhuzestan.ir Agancy, All rights reserved