شنبه,۶ , تیر ,۱۴۰۵
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

بیماریابی و غربالگری نقش مهمی در کاهش ابتلا به کرونا دارد

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیماریابی فردی و غربالگری نقش پررنگ و به سزایی در شناسایی و کاهش ابتلای افراد به کرونا دارد.

1399-08-12
چاپ خبر

به گزارش بازتاب خوزستان، سیدمحمد علوی روز دوشنبه در نشست خبری در اهواز بیان کرد: در اماکن پرتردد باید تهویه وجود داشته باشد تا هوای آن به طور مرتب عوض شود همچنین نیاز است که سطوح مشترک گندزدایی شود. برای کاهش ابتلا به کرونا ابتدا باید بیماران را غربالگری کنیم و افرادی که آلودگی آنها مشخص می‌شود را جداسازی کنیم.وی با بیان اینکه بستری بیماران و ردیابی افرادی که در تماس با بیماران هستند باید مدنظر قرار گیرد گفت: در برخی از کشورها به ازای هر بیمار، یکصد نفر دیگر که با او در تماس بودند را غربالگری می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا کرونا را شکست دهند اگرچه برای انجام این کار نیاز به تجهیزات کافی و تامین معیشت بیماران در دوران قرنطینه است. وضعیت خوزستان در ردیابی بیماران و انجام تست دهی بسیار خوب بود که از وزارتخانه مربوطه به ما دستور دادند میزان تست ها را کاهش دهیم.
رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: طبق آمار افراد مبتلا به کرونا که بیماری زمینه ای مثل بیماری قلب و عروق، سرطان و تنگی نفس داشتند بیشتر در معرض خطر قرار داشته و فوت کردند لذا سازمان جهانی بهداشت برنامه ویژه ای برای این بیماران دارد و اگر این برنامه به خوبی در کشور انجام شود میزان مرگ و میر پایین می‌آید.وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم بیماری کنترل شود باید همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند افزود: هم اکنون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و طبیعی است که در صورت فراموشی رعایت موازین بهداشتی، بیماری بیشتر شود و هیچ راه فراری از این مساله نداریم.
علوی ادامه داد: سواد سلامت سه بعد دارد و شامل سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی، و معنوی است که مورد سوم بسیار کمرنگ است. متاسفانه برخی از جوانان موضوع کرونا را شوخی می‌گیرند و این امر نشان می دهد که سواد اجتماعی چنین افرادی پایین است. این افراد توجه نمی‌کنند که حتی اگر بیماری به خودشان صدمه نزند، ممکن است باعث ابتلای افراد دیگر و حتی مرگ آنها شوند.وی با بیان اینکه درصدد هستیم برنامه “هر خانه یک پایگاه سلامت” را در خوزستان اجرا کنیم افزود: با این روش، مردم را وارد سیستم کنترل بیماری می‌کنیم و می‌خواهیم به این وسیله نخستین واحد ارایه خدمات و آگاهی‌بخشی را به خانواده‌ها ببریم.
رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه با تشکیل سفیران سلامت، ارتباط و آموزش با سیستم بهداشت مستمر خواهد بود ادامه داد: حدود ۶۰۰ هزار خانوار زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز داریم که به تعداد این خانوارها می‌توانیم سفیر سلامت داشته باشیم. وی افزود: طبق برنامه وزارت بهداشت تا پایان سال ۹۹ باید ۷۰ درصد سفیران سلامت را جذب کنیم که تاکنون ۳۵ درصد جذب شده و امیدواریم تا پایان امسال به هدف مورد نظر برسیم.وی بیان کرد: در این راستا از سفیران سلامت برای آموزش در خصوص پیشگیری از ابتلا، ترغیب و تشویق افراد برای مراجعه به مراکز جامع سلامت نیز استفاده می‌شود. همچنین در کنترل و ممانعت حضور افراد مبتلا به بیماری در جامعه و انتشار بیماری نیز کمک می‌گیریم.علوی افزود: بیش از ۸۲ درصد موارد مرگ و میر در جهان مربوط به کسانی است که بیماری زمینه‌ای داشته یا سن بالایی داشتند لذا اگر بتوانیم بیماران زمینه ای را کنترل کنیم موارد مرگ نیز پایین می آید. در جهان حدود ۵۰۰ هزار نفر در سن بزرگسالی مبتلا به دیابت هستند همچنین حدود ۴۰۰ میلیون نفر در مرحله قبل از دیابت قرار دارند که  اگر از آنها مراقبت شود می توان جلوی دیابت آنها را بگیریم.وی ادامه داد: در ایران پنج میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که یک چهارم آنها نمی دانند دیابت دارند و این موضوع بسیار خطرناک است. در جهان سه نوع دیابت نوع یک، ۲ و دیابت بارداری وجود دارد، دیابت نوع یک بسیار خطرناک بوده و نمی‌توان برای آن کاری کرد ولی می‌توان از دیابت نوع ۲ و بارداری جلوگیری کرد لذا سازمان جهانی بهداشت برای این ۲ نوع دیابت برنامه‌های مختلفی دارد تا جلوی آن گرفته شود.
رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: وقتی انسولین بدن فردی کم شود دچار دیابت می‌شود. آن دسته از افرادی که انسولین ندارند باید از همان کودکی برای آنها تجویز کرد اما در این بین افراد چاق بیشتر در معرض دیابت قرار دارند چرا که انسولین موجود در بدنشان جوابگوی وزن آنها نیست.وی افزود: با کنترل دیابت و بیماری‌های غیرواگیر دار که عامل اصلی مرگ و میر هستند می‌توانیم خیلی از بیماری‌های عفونی را کنترل کنیم. زنان باردار جزو گروه‌هایی هستند که در بهداشت توجه ویژه‌ای به آنها می‌شود؛ هم اکنون حدود ۲۶ هزار مادر باردار در خوزستان وجود دارد که زیرپوشش دانشگاه جندی شاپور هستند. سه مرحله غربالگری از مادران باردار انجام شد و ۶ مورد مرگ ناشی از ابتلا به کرونا داشتیم همچنین حدود ۵۲ درصد مادران باردار استان واکسن آنفولانزا زدند و از این بابت جای هیچ نگرانی نیست. سامانه ۴۰۳۰ برای مادران باردار راه اندازی شده و می‌توانند از این طریق مشاوره بگیرند.علوی ادامه داد: شعار ” سلامت زنان در دوره کرونا ” دلالت بر این دارد که زنان نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه ایفا می‌کنند به گونه ای که رفتارهای زنان بر ارتقای سلامت سایر اعضا خانواده نیز تاثیر داشته است. به همین منظور توجه به  شیوه زندگی سالم در دوران مقابله با بیماری کرونا با تکیه برفعالیت بدنی مطلوب در این گروه از اهمیت زیادی برخورداراست .وی افزود: بیش از پنج هزار مدرسه با ۶۱۲ هزار دانش‌آموز در خوزستان وجود دارد که از نظر بهداشتی زیرپوشش دانشگاه جندی شاپور هستند و برنامه‌های متنوعی برای آنها داریم.
رییس مرکز بهداشت گفت: یکی از علل مرگ در افراد جوان، چاقی است لذا به طور مرتب دانش آموزان استان را از نظر آنفولانزا و بیماری های روده‌ای، تغذیه و چاقی تحت نظر داریم. ما در استان افزایش موارد ابتلا به کرونا داریم و مردم باید بیشتر مراقبت کنند. یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش تجمعات، دور کاری است ولی لازمه دورکاری این است که دولت الکترونیک داشته باشیم. ما الان با کمبود پرستار در بیمارستان ها مواجه هستیم و فرض کنیم اگر پرستاری مریض شود و بخواهد در خانه استراحت کند از لحاظ نیرو با مشکل مواجه می شویم.وی به هفته دیابت (۲۴ تا ۳۰ آبان) اشاره کرد و گفت: کنترل دیابت در روستاها به خاطر وجود نقش بهورز، بهتر از شهرها است لذا باید به اصول اولیه مراقبت‌ بهداشتی دقت کنیم. مهمترین اصل در بیماری، نقش خود مراقبتی است. سلامتی افراد جامعه به ویژه سنین پایه بسیار مهم است به همین دلیل ۷۰ درصد نوجوانان استان زیر غربالگری کرونا قرار گرفتند.علوی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای کاهش این بیماری در خوزستان پیشنهاد می‌کنید افزود: پیشنهاد دادیم تمام ماشین‌هایی که در کنار جاده ساحلی اهواز پارک می‌کنند، جریمه شوند تا این موضوع مانع از تردد بی‌رویه مردم در پارک‌ها شود؛ همچنین نیاز است سطح سواد سلامت مردم برای کاهش این بیماری بالا برود.

من رو دنبال کنید نویسنده:

خبرنگار: سپیده حاتمی

سایر اخبار

خبر قبلی

جهش ۳۵درصدی تولید خرما در خوزستان

خبر بعدی

بازدید معاون فرماندار از وضعیت فاضلاب شهر بستان

خبر بعدی
1399-08-12

بازدید معاون فرماندار از وضعیت فاضلاب شهر بستان

خبر قبلی
1399-08-12

جهش ۳۵درصدی تولید خرما در خوزستان

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

فیبر نوری؛ فرصتی که نباید در پیچ‌ و خم هماهنگی‌ ها و مجوزها، کند و یا متوقف شود

خبر هست، دستمزد نیست؛ چرا خبرنگاران هنوز رایگان کار می‌کنند؟

کارون، فراموش‌شده در قلب اهواز  نویسنده: سید آرمان شیرمردی  

درآمدی بر جایگاه سقاخانه در روایت تاریخ هنر معاصر ایران

دکتر فرشید خدادادیان ؛ مرمت و احیای نمادین پل سی میلی میسر است

آخرین اخبار

  • پوستر/ یک کولر کمتر؛ قرار همدلی
  • هفته ملی صرفه جویی در مصرف برق/همدلی برای روشنایی ایران/توصیه های ایمنی برق ویژه ایام محرم
  • فیبر نوری؛ فرصتی که نباید در پیچ‌ و خم هماهنگی‌ ها و مجوزها، کند و یا متوقف شود
  • چند نکته برای صرفه جویی در مصرف برق
  • هفته ملی صرفه جویی در مصرف برق/ همدلی برای روشنایی ایران
  • هفته صرفه جویی فرصتی برای همدلی بیشتر/ در مصرف برق صرفه جویی کنیم
  • مقابله با انشعابات غیرمجاز از مهمترین محورهای مدیریت مصرف است
  • شناسایی مسیرهای جدید تأمین مالی در سال جاری
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت: فولاد اکسین با برنامه‌ ای مدون اهداف سال ۱۴۰۵ را دنبال می‌کند
  • ثبت یک موفقیت راهبردی در نفت و گاز مارون
  • اجرای ۳۱ طرح برای آماده‌سازی زیرساخت‌های اربعین در مرزهای خوزستان
  • حواله دلار سه هزار تومان ارزان شد
  • چرا «حجامت» و «تتو» اهدای خون را محدود می‌کنند؟
  • دادستان مرکز خوزستان: هرگونه حمل و معامله دام زنده خارج از ضوابط قانونی قاچاق است
  • خبر هست، دستمزد نیست؛ چرا خبرنگاران هنوز رایگان کار می‌کنند؟
  • از هرمز تا دارایی‌های بلوکه‌شده و لبنان؛ چگونه ایران واشنگتن را به عقب‌نشینی واداشت؟
  • بهترین و ضعیف‌ترین بازیکنان ایران مقابل نیوزیلند
  • کشف و ضبط ۷۰۰ بسته چای تقلبی در اهواز
  • پیگیری اجرای کامل افزایش حقوق ۲۱ تا ۴۳ درصدی حقوق/ انتقاد از تعطیلی طولانی صحن علنی مجلس
  • تاکید مدیرعامل برق اهواز بر ضرورت صرفه‌جویی حداکثری در مصرف انرژی
  • واکنش قیمت نفت به تفاهم‌نامه ایران و آمریکا
  • دیدار دستیار وزیرنفت با كاركنان فرزند شهید و ایثارگر نفت و گاز مارون
  • کشف انباری با کالاهای تاریخ گذشته
  • رئیس کمیسیون انرژی: با همراهی مردم در تابستان خاموشی نخواهیم داشت
  • تغییر زمان امتحانات دانشگاه‌ها در ایام تشییع رهبر شهید
  • آغاز ثبت‌نام بیست‌وسومین المپیاد ملی مهارت؛ فرصتی طلایی برای درخشش جوانان خوزستان
  • بهرمندی 28310 نفر از تسهیلات بانک کشاورزی خوزستان
  • تغییرات مکرر در مصوبات کنکور به صلاح داوطلبان نیست
  • ۳ ماه محرومیت درمانی برای ۲۰۰ هزار نفر | تنها بیمارستان جنگ‌زده اندیمشک همچنان در انتظار بازسازی
  • محور برنامه‌های هفته صرفه‌جویی در مصرف آب
  • اجرای ۲ طرح آبرسانی در شهرستان صیدون با هدف تامین آب شرب پایدار
  • استقرار وب‌سرویس یکپارچه‌سازی سامانه مشترکین با GIS در شرکت آب و فاضلاب اهواز
  • حملات غیرقانونی آمریکا در ساعت‌های اخیر، آتش‌بس را بی معنا کرده است
  • ترتیبات امنیتی در منطقه غرب آسیا، دیگر به قبل برنمی‌گردد
  • خوزستان خاکی می‌شود
  • تقدیر آبفا کشور از مدیر روابط عمومی آبفا خوزستان در مدیریت هوشمندانه اطلاع رسانی در جنگ 40 روزه
  • سامانه یکپارچه مدیریت بهره برداری فاضلاب در اهواز به بهره‌برداری رسید
  • صفحه نخست
  • اخبار خوزستان
  • اخبار ایران
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • یادداشت
  • پادکست
  • فیلم
  • درباره ما
  • آرشیو

کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری ” بازتاب خوزستان” می‌باشد. طراحی سایت : فینتورا

Copyright © ۲۰۲۱ Baztabkhuzestan.ir Agancy, All rights reserved